Onderhanden werk: crowdfunding en mijn bestuurswerk voor Stichting Hotel Buiten
Alweer enige tijd zit ik in het bestuur van Stichting Hotel Buiten. Deze stichting heeft de ambitie om op een prachtige locatie aan de Sloterplas een unieke buitenplek binnen Amsterdam te realiseren onder het motto: door en voor de buurt. Op deze locatie moet een nieuw café/restaurant komen. Aangezien velen enthousiast zijn over de plannen werken we momenteel aan buurt- en crowdfunding van de plannen. We hebben de eerste spreekwoordelijke schapen over de dam. We moeten nu zorgen dat er meer volgen.
Crowdfunding, wat is het en welke 'plek' heeft het in financieringsland?
Om me verder te verdiepen in het onderwerp bezocht ik onlangs Crowdfunding Day 2015. Hierbij geven ik u enkele wetenswaardigheden over crowdfunding. Er zijn in Nederland ruim 100! crowdfunding platforms. Eind 2014 had de ‘crowd’ voor € 80 mln aan leningen aan bedrijven verstrekt. Ter vergelijking: eind 2014 was door banken voor ruim € 300 mrd verstrekt. Crowdfundig komt op in een tijd waarin kredietverlening door banken onder druk staat. Met crowdfunding komen projecten tot stand die anders in de la blijven. Investeerders kunnen door het spreiden van geld over meerdere projecten een aardig rendement halen tegen een acceptabel risico.
Crowdfundingplatforms zijn er in alle soorten en maten. Ondernemers kunnen er terecht voor zowel risicodragend kapitaal als reguliere leningen. Wat mij opvalt is dat bij veel platforms geldschieters nauwelijks informatie krijgen over de kwaliteit van de ondernemers, de kredietwaardigheid van het bedrijf en de risico’s van de investering. Verder zijn veel zaken nog niet goed geregeld. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de ondernemer – tijdelijk – geen rente en aflossing kan betalen? Staat dan meteen de deurwaarder op de stoep? Voor ondernemers dreigt dan een zeker reputatierisico.
Crowdfunding vormt een welkome aanvulling op de bestaande financieringsvormen. Er zijn echter ook veel cowboys onder de platformen. Ik raad ondernemers aan om in hun specifieke situatie terdege de voor- en nadelen en keuze voor een platform te overwegen. Cruciaal is ook om goed na te denken over een communicatiestrategie. Wie benader je wanneer om de slagingskans te vergroten? Meer weten over mijn ervaringen? Bel Sijmen (06-464 00 58).